தமிழ் - தமிழ் அகரமுதலி
    மனத்தைப் பரம்பொருளோடு ஒன்று படுத்தி நிறுத்துகை ; சங்கற்பம் ; ஓர் அணி வகை ; கல்லறை .

தமிழ் லெக்சிகன் - Tamil Lexicon
  • ஒன்றன் வினையை ஒப்புடைப்பொருள்மேல் ஏற்றிச்சொல்லுகையாகிய செய்யுட்குணம். (தண்டி. 24.) 5. (Rhet .) Attribution of a deed to a person or thing other than its agent, a merit of poetic composition;
  • குஷ்டரோகியை உயிருடன் புதைக்கை. 4. Burial alive of a leper (R. F.);
  • சங்கற்பம். பிஞ்ஞகன் சமாதியாலே (திருவாலவா. 16, 5). 2. Will, as of Gof;
  • . 3. See சமாதிக்குழி.
  • அஷ்டாங்கயோகத்துள் மனத்தைப் பரம்பொருளோடு ஐக்கியப்படுத்தி நிறுத்துகை. (சிலப். 14, 11, உரை.) 1. (Yoga.) Intense contemplation of God, identifying oneself with Him, one of aṣṭāṅka-yōkam, q.v.;

பாப்ரிசிஸ் அகராதி - J.P. Fabricius Dictionary
  • s. the abstract contemplation of an ascetic in which the soul is considered to be independent of the senses; 2. the sitting posture of an ascetic for silent meditation; 3. a grave, a sepulchre, பிரேதக்குழி; 4. will, as of God, சங்கற்பம். சமாதி அடைய, --ஆக, to die in an erect posture as an ascetic. சமாதிமான், a yogi, one absorbed in contemplation. சமாதியில் வைக்க, --பண்ண, to bury a corpse in a sitting posture. சமாதியுப்பு, salt cast into the grave at the interment to prevent putrifaction; salt formed from the corpse interred in a sitting posture, taken up after some years.

வின்சுலோ
  • [camāti] ''s.'' The last of the eight அ ங்கயோகம், or states and modes of silent, contemplative worship, அங்கயோகத்தொன்று. 2. One of the postures of the ascetic for silent meditation, being an upright, majes tic position, as a fancied image of the dei ty, ஞானசமாதி. 3. The abstract contempla tion of the ascetic in which the soul is sup posed to be independent of the body and mind. (See யோகம்.) 4. Knowledge of the sublimest description--as of the deity, one's own spiritual nature, &c., acquired by supernatural illumination, without the aid of organs physical or mental, சமாதி தரிசனை. 5. A mode of interment, by pla cing the corpse in a sitting posture in imitation of the சமாதி worshipper, சமாதி யில்வைக்க,--''Note.'' The வீரசைவர் sect are all burried in this manner, (it being deemed improper to burn them lest the linga previously worn should be burnt also,) and occasionally a monument of masonry is built around the corpse, as a linga, which thus becomes an object of worship. 6. A grave, a tomb, a sepulchre, பிணம் புதைக்குங்குழி. 7. ''[in rhet.]'' A species of personifications, a metaphor in which the quality or attribute properly belongs to the objects to which the metaphor refers, ஓரலங்காரம்--as பாயிருள்பருகிப்பகல்கான்றெழுதரு பருதி, the orient sun which swallows the darkness and pours forth the day; also, கன்னிமதில், virgin walls, i. e. imperishable, and குமரிஞாழல், the young rush, i. e. ever green. 8. Death, demise, commonly spoken of a devotee, மரணம். W. p. 896. SAMAD'HI.

சென்னைப் பல்கலைக்கழகம் (DSAL)
  • n. < samādhi. 1. (Yōga.)Intense contemplation of God, identifyingoneself with Him, one of aṣṭāṅka-yōkam,q.v.; அஷ்டாங்கயோகத்துள் மனத்தைப் பரம்பொருளோடு ஐக்கியப்படுத்தி நிறுத்துகை. (சிலப். 14, 11,உரை.) 2. Will, as of God; சங்கற்பம். பிஞ்ஞகன்சமாதியாலே (திருவாலவா. 16, 5). 3. See சமாதிக்குழி. 4. Burial alive of a leper (R. F.); குஷ்டரோகியை உயிருடன் புதைக்கை. 5. (Rhet.) Attribution of a deed to a person or thing other thanits agent, a merit of poetic composition; ஒன்றன்வினையை ஒப்புடைப்பொருள்மேல் ஏற்றிச்சொல்லுகையாகிய செய்யுட்குணம். (தண்டி. 24.)